Gerrit Jan Kok (gedeputeerde van de provincie Overijssel) en René de Heer (wethouder gemeente Zwolle) memoreerden uitgangspunten van de aanpak in de Netwerkstad: gedragsverandering bij de reiziger, ondersteund door perfecte verkeersinformatie en -geleiding bij congestie en verstoringen. Intensieve publiek-private samenwerking binnen de regio is daarbij de sleutel tot succes. In het komende jaar is het credo bij deze samenwerking In de spits of niet in de spits? Dat is de vraag.
De bijeenkomst in Zwolle viel samen met de inbedrijfstelling van de volgende fase van het VerkeerVerwijsSysteem (VVS) in de regio Zwolle-Kampen. Jan Hendrik Sweers, algemeen directeur van Vialis, maakte de resultaten van de eerste fase van het VVS bekend: het verkeer wordt beter over de beschikbare parkeeraccommodaties verdeeld, de bezetting van deze locaties is tot 5 % toegenomen en de filevorming rond de drukste locaties in veel gevallen gehalveerd. Dat heeft er toe geleid dat de tevredenheid van bezoekers over de bereikbaarheid van de Zwolse binnenstad is gestegen tot boven de 70 %.
Het VerkeerVerwijsSysteem in de Zwolse regio is een perfect voorbeeld van geïntegreerd verkeersmanagement, waarbij detectie, informatie en sturing van het verkeer voortdurend aan de actuele situatie worden aangepast. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar reistijden en filevorming, maar vooral ook naar de optimale verdeling van het verkeer over de verschillende parkeergelegenheden, zodat zoekverkeer en wachtrijen worden vermeden en de aantrekkingskracht van de oude binnenstad toeneemt. Bij een dreigende verstoring van de doorstroming van het verkeer worden maatregelen geactiveerd die de reiziger adviseren over een alternatieve route. Dat advies wordt gelijktijdig ondersteund door aanpassingen in de verkeersregelingen op de toegangswegen.
Het VVS is gebaseerd op het verkeersmanagementsysteem ViValdi van Vialis. Het systeem biedt een actueel overzicht van de doorstroming en van het gebruik van de parkeergelegenheden. ViValdi ondersteunt de verkeersmanager bij het geven van informatie aan de reiziger en de sturing van het verkeer, vooral ook wanneer er een uitzonderlijke situatie optreedt. Een groot deel van de noodzakelijke verkeersmaatregelen wordt geautomatiseerd ingezet, volgens tevoren opgestelde voorwaarden van verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid.
Info: Rudi Lagerweij
Zwolle is een echte fietsstad en dat heeft zich vertaald in de bekroning tot ‘beste Fietsstad van Nederland’. De...