Over een traject van zo'n 8 kilometer wordt de complete signalering vervangen en uitgebreid voor rijden over de vlucht/spitsstrook. Tevens worden er in de pechhavens detectielussen aangebracht om stilstaande voertuigen te detecteren en zullen er nieuwe Incident Management-camera's worden geïnstalleerd. Over het gehele traject worden rotatiepanelen neergezet die aangeven of de spitsstrook open, dan wel gesloten is. Tevens wordt bij iedere pechhaven een nieuwe ANWB-praatpaal geplaatst.
De verkeersleiders zullen de spitsstrook vanuit de VerkeersCentrale (VC) in Noord-Holland bedienen. Voor de bediening moet de VC met de verschillende objecten langs de weg kunnen communiceren. Ten behoeve hiervan zal, onder regie van Vialis, een bedieningssysteem in de VC worden geïnstalleerd, inclusief het glasvezelcommunicatienetwerk.
Ten slotte wordt de belijning op de weg aangepast aan de nieuwe situatie en zal geleiderail rondom de nieuwe objecten worden geplaatst.
Rijkswaterstaat Noord-Holland heeft dit bestek begin 2007 aanbesteed en voert hierop een zogenaamde ‘procesgerichte' projectleiding. Dit betekent dat Vialis de totale systeemverantwoordelijkheid heeft en zelf voor de nodige (ontwerp-) toetsen moet zorgen om aan te tonen dat aan de systeemeisen uit het bestek wordt voldaan. Het projectteam is reeds tweemaal door een onafhankelijke instantie geaudit en beide malen zonder tekortkomingen ‘geslaagd'. De derde en laatste audit zal binnenkort op het werk zelf plaatsvinden, waarbij de nadruk op Veiligheid, Gezondheid, Welzijn & Milieu zal liggen.
De installatiewerkzaamheden aan de spitsstrook A7 zullen door Vialis voor het einde van het jaar 2007 worden afgerond.