De komende periode worden tien locaties uitgerust met de signaleringssystemen, inclusief radardetectoren en LED-signaalgevers. In de nacht van 24 op 25 april 2009 zal het verkeer rijdende van Vinkeveen naar Abcoude over het nieuw aangelegde asfalt en het nieuwe kunstwerk over de N201/Geuzensloot gaan rijden. Twee weken later zal het verkeer richting Utrecht (Abcoude-Vinkeveen) volgen.
Voor het ophangen van de LED-signaalgevers en ook de bewegwijzering zullen eerst portalen geplaatst worden. De communicatieverbinding met de verkeerscentrale Midden-Nederland (in Utrecht) zal door middel van glasvezel plaatsvinden. Vanwege het ontbreken van grote trajecten glasvezel in naastgelegen projecten, wordt deze verbinding tijdelijk via de verkeerscentrale Noord-West-Nederland (Velsen) opgebouwd.
In de nieuwe middenberm wordt de openbare verlichting geplaatst om de nieuwe weg te verlichten. Hiervoor worden de definitieve lichtmasten (20 meter hoog met een dubbele uithouder van elk 3 meter) gebruikt. Vanwege een noodzakelijke grondverbetering in de middenberm, worden de masten vooralsnog op een tijdelijke locatie gezet. De aansluitingen Vinkeveen en Abcoude worden tegelijkertijd opnieuw ingericht, waarbij bij Vinkeveen (N201) een nieuwe verkeersregelinstallatie wordt geplaatst.
In augustus 2009 is de volgende A2HoMa-fasering tussen Abcoude en knooppunt Holendrecht gepland.