Doorstroming | Veiligheid | Ontwerp | Realisatie | Openbare verlichting | Inwin- en meetsystemen | Installatie werkzaamheden | Elektrotechnische installaties | Asset Management | Wegkantstations
Met de afronding van de werkzaamheden bij de A1 is een belangrijke stap gezet voor een betere doorstroming van het verkeer bij het knooppunt Muiderberg/Muiden.
Sinds maandag rijden er auto’s over de nieuwe A1 richting Amersfoort/Almere tussen knooppunten Diemen en Muiderberg. Het afgelopen weekend is er hard gewerkt aan de omzetting van de oude naar de nieuwe A1 via de nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal en het aquaduct bij Muiden. Minister Schultz van Haegen: “Dit was een enorme klus voor Rijkswaterstaat en ProRail die in een paar dagen tijd geklaard is: een bijzondere prestatie.”
Verkeer richting Amersfoort/Almere rijdt sinds deze week vanaf de A9 naar de A1 over de nieuwe verbindingsboog over het Amsterdam-Rijnkanaal. Hiermee wordt knooppunt Diemen ontlast en rijdt verkeer vlotter van de A9 naar de A1. Op de A1 rijdt het verkeer richting Amersfoort/Almere nu over 5 rijstroken in plaats van 3, waarmee de bereikbaarheid verbetert. De nieuwe A1 voert het verkeer bij Muiden onder de Vecht door via het nieuwe aquaduct Vechtzicht. Ook verzorgingsplaats Honswijck is nu geopend op de nieuwe locatie. Vanaf 26 september nieuwe A1 richting Amsterdam open.
De nieuwe A1 richting Amsterdam gaat maandag 26 september open voor verkeer. Deze week is direct een begin gemaakt met de sloop van de oude A1 richting Amersfoort en de voormalige verzorgingsplaats Honswijck langs deze route om ruimte te maken voor de nieuwe rijbaan richting Amsterdam. De nieuwe verbindingsboog van de A1 naar de A9 over de nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal, gaat in de richting Amsterdam/Schiphol open in het voorjaar 2017. Tot die tijd rijdt het verkeer nog via de huidige verbindingsboog van de A1 naar de A9. De P&R Muiden wordt later dit jaar verplaatst.
De nieuwe spoorbrug over de A1 werd maandagochtend omstreeks 05:30 uur op zijn definitieve plek geschoven. Deze week wordt er gewerkt aan het aansluiten van onder andere het nieuwe spoor en de bovenleiding op de brug met de reeds bestaande sporen. De uitloop van de sloopwerkzaamheden heeft vooralsnog geen invloed op de planning van ProRail. Als spoorbeheerder neemt ProRail de ‘Zandhazenbrug’, zoals hij gaat heten, op vrijdag 26 augustus in gebruik. De eerste NS-trein rijdt er dan om 12:39 uur overheen.
Rijkswaterstaat verbreedt tot 2020 de A1/A6 tussen knooppunt Diemen en de aansluiting Almere Havendreef. De werkzaamheden aan de A1/A6 maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Extra rijstroken zorgen ervoor dat de doorstroming verbetert, en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot: bij Muiden verleggen we de A1 en bouwen we het breedste aquaduct van Europa. Inwoners van Muiden horen hierdoor minder verkeersgeluid en hebben een mooier uitzicht.
Vialis maakt onderdeel uit van de bouwcombinatie SAAone en is verantwoordelijk voor alle elektromechanische installaties. Daarbij valt te denken aan o.a. openbare verlichting langs de Rijksweg en de aansluitende wegen, verkeerssignalering, dynamische bewegwijzering, verkeerregelinstallaties en een pompsysteem om het aquaduct droog te houden van grondwater en regenwater. Het consortium SAAone bestaat uit VolkerWessels, Boskalis, Hochtief en DIF.