Vialis plaatst Functionele cookies zodat deze website optimaal functioneert. Daarnaast gebruiken we Analytische cookies waarmee we het gebruik van de website meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Geef hieronder uw toestemming voor cookies die wel persoonsgegevens verwerken.
Ik wil gebruikmaken van sociale media koppelingen: hiermee stem ik in met het plaatsen van cookies door social medianetwerken. Ik ben me ervan bewust dat deze netwerken me kunnen volgen en mijn internetgedrag kunnen gebruiken voor andere doelstellingen.
Ten westen van het Noord Brabantse Willemstad liggen (als onderdeel van het Deltaplan) de Volkeraksluizen. Om de Oosterschelde en het Haringvliet af te kunnen sluiten werd eind jaren zestig van de vorige eeuw besloten een dam in de Volkerak aan te leggen en in de dam een sluizencomplex te bouwen. De scheepvaartroute tussen enerzijds Rotterdam en Duitsland en anderzijds Antwerpen en Frankrijk werd hiermee in stand gehouden. Vialis onderhoudt de komende 15 jaar dit grootste binnenvaart sluizencomplex van Europa (gemeten naar tonnage).
Een bijzondere opdracht de afgelopen periode was het prepareren van een
nieuwe sluisdeur. Nadat één van de deuren door een schip was aangevaren,
moest deze vervangen worden door een reservedeur. Nadat de ca. 90 ton
wegende en 12 meter brede deur met een drijvende bok naar de locatie
werd gevaren, zorgde Vialis ervoor dat de nieuwe deur in bedrijf kon
worden genomen. De duwtrek-cilinder werd aangekoppeld, roosters en
leuningen werden geplaatst en de verschillende sensoren voor de
besturings-PLC's werden aangebracht. Uiteindelijk werd de deur door het
Vialis'-inbedrijfstellingsteam ingeregeld, zodat
deze weer bedieningsgereed was.