In opdracht van Rijkswaterstaat renoveert de Combinatie Galecom de Galecopperbrug, onderdeel van de A12 bij Utrecht. De brug wordt versterkt, het wegdek vernieuwd. Verder wordt de brug opgevijzeld, waardoor de doorvaarthoogte voor het scheepsverkeer hoger komt te liggen. In opdracht van de Combinatie Galecom is Vialis verantwoordelijk voor de elektrotechnisch installaties, zoals verlichting, gladheidmeldsysteem, aarding, bliksembeveiliging, navigatieverlichting en kabels en leidingen. Ook het MTM-systeem op de snelweg wordt door Vialis verzorgd.
Voor het verhogen en versterken van de brug zijn vier stalen liggers van circa 2 meter breed, 3 meter hoog en ruim 300 meter lang geproduceerd. Deze zogenoemde voorspanliggers worden naast het huidige brugdek gelegd en vastgezet aan de bestaande brug, zodat de brug sterker wordt. Na het plaatsen van de ligger is de brug in het midden ruim 1 meter omhoog gevijzeld. Na het aanbrengen van het hogesterktebeton op het wegdek, zakt de brug terug naar 90 centimeter. Niet alleen de brug, maar ook de voorspanliggers worden door Vialis van elektrotechnische installaties voorzien.
Met ruim 200.000 voertuigen per dag is de Galecopperbrug de op één na drukste brug van Nederland. Over de Galecopperbrug rijdt nu meer verkeer dan in de jaren 70 kon worden voorzien. Ook is het vrachtverkeer zwaarder geworden. Daarom renoveert en versterkt Rijkswaterstaat tot eind 2015 de Galecopperbrug. Door deze renovatie kan de brug weer minimaal 30 jaar dienst doen voor het autoverkeer en scheepvaartverkeer.
Zo blijven de stad Utrecht en de regio goed bereikbaar. Ook de doorstroming op langere routes (bijvoorbeeld tussen Den Haag en Arnhem of tussen Rotterdam en Amersfoort) blijft gewaarborgd.