Vialis plaatst Functionele cookies zodat deze website optimaal functioneert. Daarnaast gebruiken we Analytische cookies waarmee we het gebruik van de website meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Geef hieronder uw toestemming voor cookies die wel persoonsgegevens verwerken.
Ik wil gebruikmaken van sociale media koppelingen: hiermee stem ik in met het plaatsen van cookies door social medianetwerken. Ik ben me ervan bewust dat deze netwerken me kunnen volgen en mijn internetgedrag kunnen gebruiken voor andere doelstellingen.
Home Vialis participeert in spoedaanpak-project A27 - A28
Vialis participeert in spoedaanpak-project A27 - A28
Rijkswaterstaat heeft de opdracht voor de werkzaamheden aan de A27 tussen Everdingen en Rijnsweerd en de A28 tussen Utrecht en Amersfoort eind 2009 gegund aan het consortium De Utrechtse Tulp (Vialis/KWS/Van Hattum en Blankevoort, alle behorend tot VolkerWessels, en Mourik). Door de werkzaamheden op de A27 en A28 te combineren en deze door één aannemerscombinatie te laten uitvoeren, wordt de hinder zoveel mogelijk beperkt. Met de gunning is bovendien een stap vooruit gezet in 3 van de 30 knelpunten in de spoedaanpak. De werkzaamheden beginnen in het voorjaar van 2010 en zijn in het voorjaar van 2013 afgerond.
Betere bereikbaarheid
Utrecht is het verkeershart van Nederland. Opstoppingen rondom de stad
hebben gevolgen voor de doorstroming van het verkeer in alle richtingen.
Daarnaast is de stad zelf door de drukte ook minder goed bereikbaar.
Daarom worden verschillende knelpunten rondom Utrecht versneld
aangepakt.
Spoedaanpak
De opdracht maakt deel uit van de Spoedaanpak wegen. In de spoedaanpak
zijn 30 verkeersknelpunten opgenomen die vallen onder de wet Versnelling
Besluitvorming Wegprojecten. Met deze vernieuwde wetgeving en
vroegtijdige aanbesteding worden knelpunten efficiënter aangepakt
waardoor de weggebruiker eerder kan profiteren van een betere
doorstroming. Bij de A27 en A28 gebeurt dat onder andere door tijdens
het onderhoud aan de weg voorbereidingen voor de uitbreiding van de A27
en A28 mee te nemen. De ontwerpbesluiten voor de weguitbreiding van de
A27 en A28 gaan begin 2010 ter visie, waarna inspraak mogelijk is. In
het contract met de aannemerscombinatie is rekening gehouden met de
mogelijkheid dat eventuele inspraakreacties leiden tot wijzigingen in de
werkzaamheden.
Gunning
Het consortium Vialis/KWS/Van Hattum en Blankevoort, allen behorend tot
VolkerWessels, en Mourik werd gekozen uit zes partijen na een intensieve
aanbesteding door Rijkswaterstaat. Op basis van de belangrijkste
gunningscriteria verkeer, prijsvorming, planning en ontwerp, kwam het
consortium als economisch meest voordelige inschrijving uit de bus. Ook
voldeed het consortium aan belangrijke doelstellingen van
Rijkswaterstaat zoals goede samenwerking tussen opdrachtgever en
opdrachtnemer, verkeersmanagement en publieksgerichte uitvoering. De
aard van de werkzaamheden door het consortium zijn divers, maar zullen
naast het asfalt hoofdzakelijk bestaan uit het aanbrengen van dynamisch
verkeersmanagement aan de hand van aanpasbare openbare verlichting,
elektronische bewegwijzering en camera's, en het realiseren en aanpassen
van viaducten en geluidschermen.
Werkzaamheden Vialis
Vialis is binnen dit project verantwoordelijk voor de DVM-systemen, het
vervangen van de verkeerssignalering, het behouden van de bestaande
TDI's (Toerit Dosseer Installaties) en het bijplaatsen van extra TDI's,
het vernieuwen en dynamisch maken van de OV-systemen en het plaatsen van
camerasystemen langs de spits- en plusstroken.