Vialis plaatst Functionele cookies zodat deze website optimaal functioneert. Daarnaast gebruiken we Analytische cookies waarmee we het gebruik van de website meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Geef hieronder uw toestemming voor cookies die wel persoonsgegevens verwerken.
Ik wil gebruikmaken van sociale media koppelingen: hiermee stem ik in met het plaatsen van cookies door social medianetwerken. Ik ben me ervan bewust dat deze netwerken me kunnen volgen en mijn internetgedrag kunnen gebruiken voor andere doelstellingen.
Home Vernieuwde A2 Rondweg Den Bosch in december 2009 in gebruik
Vernieuwde A2 Rondweg Den Bosch in december 2009 in gebruik
De verbrede en vernieuwde A2 tussen de Maas en Vught wordt in december 2009 volledig in gebruik genomen. Hiermee is de rondweg gebruiksklaar in de lijn zoals altijd voorzien is geweest. In december aanstaande rijdt het doorgaande verkeer op de A2 bij Den Bosch over twee centrale hoofdrijbanen en het regionale verkeer over twee parallelbanen. Ook zijn dan de vernieuwde knooppunten Empel en Hintham volledig in gebruik. In juni 2010 zijn ook de laatste werkzaamheden uitgevoerd. In het voorjaar wordt namelijk nog in circa zes weekenden Dubbellaags Zeer Open Asfalt Beton (DZOAB) aangebracht tussen knooppunt Hintham en knooppunt Vught.
Weg tijdig in gebruik
Met de ingebruikname in december 2009 is het Rijkswaterstaat en InfrA2
(bestaande uit KWS, Van Hattum & Blankevoort, Mourik Groot-Ammers en
Vialis) gelukt de weg op tijd beschikbaar te stellen, zoals het ook de
bedoeling was bij aanvang van het project. Eerder beloofden beide
partijen al aan omwonenden en weggebruikers zich extra in te spannen om
de verkeersoverlast zo beperkt mogelijk te houden. De ingebruikname is
het resultaat van een vruchtbare samenwerking tussen Rijkswaterstaat en
InfrA2. Gezamenlijk is gezocht naar creatieve oplossingen en naar
mogelijke ruimtes binnen en buiten de kaders van het project. Het gaat
dan ook om een unieke, uitzonderlijke situatie.
Betere doorstroming en een grotere verkeersveiligheid
Voor de A2 Rondweg Den Bosch geldt dat vanaf december 2009 het regionale
verkeer met maximaal 100 km/u over parallelbanen rijdt, gescheiden van
het doorgaande verkeer dat met 120 km/u over de centrale hoofdrijbanen
rijdt. Dat levert zowel een betere doorstroming als een grotere
verkeersveiligheid op. In de knooppunten Empel en Hintham rijdt het
verkeer vlot van en naar de A59 door de aanleg van de nieuwe fly-overs
en een onderdoorgang. De snelheidsbeperkende lussen in die knooppunten
zijn verdwenen.
Activiteiten Vialis
Vialis is binnen de combinatie InfrA2 verantwoordelijk voor de DVM
(Dynamisch Verkeers Management) systemen, waaronder verkeerssignalering,
monitoring, TDI (Toerit Doseer Installaties) , VRI (Verkeers Regel
Installaties), Gladheidmeldsysteem, verkeersinformatie, (dynamische)
openbare verlichting en pompinstallaties.
Wanneer einde van dit jaar alle systemen zijn gerealiseerd heeft
Vialis, binnen een tijdsbestek van negen maanden, ruim 12 kilometer
snelweg voorzien van nieuwe DVM-systemen. Om een beeld te krijgen
onderstaand wat hoeveelheden:
34 WKS-en (Wegkantstations)
36 Portalen
3 TDI's (worden later verwijderd)
6 BermDRIP's (worden later verwijderd)
3 VRI's
200 signaalgevers
900 lichtmasten en/of armaturen
Ca 200 km kabelwerk
1 GMS (gladheidmeldsysteem)
2 Pompinstallaties
Bovenstaande systemen zijn ook allemaal, in dezelfde periode door
Vialis ontworpen op basis van functionele eisen die in het contract zijn
opgenomen.
Het hele werk is/wordt uitgevoerd in 34 verschillende faseringen, dat
betekent dat de wegindeling 34 keer gewijzigd is/wordt gedurende de
bouwperiode. Een en ander houdt in dat bijna wekelijks delen van de weg
(en systemen) in gebruik worden genomen.