Vialis levert de elektronische systemen op het traject en richt zich op het voorkomen van verkeershinder. Meestal wordt een opdrachtnemer gedurende de loop van een project ‘afgerekend' op de beschikbaarheid van een bepaald aantal rijstroken. Binnen het project A2 Hooggelegen is niet per definitie de beschikbare capaciteit maatgevend, maar de doorstroming van het verkeer in bredere zin.
Met behulp van monitoren, informeren en adviseren van de weggebruiker wordt gestreefd naar een optimale verkeersafwikkeling. Niet alleen op en rond het eigen project maar juist ook in relatie tot de vele grote projecten in de regio. De kennis en de kunde van Vialis over de breedte zijn een belangrijke meerwaarde voor het werk.
Overal waar het bouwen effect heeft op de verkeerssituatie minimaliseert het team Verkeersmanagement de hinder voor de weggebruiker. Vialis draagt hieraan bij door verkeersmodellering, het opstellen en uit laten voeren van monitoringsplannen en het in regionaal verband bijdragen aan het opstellen van Dynamisch Verkeersmanagement (DVM).
Aan de noordzijde sluit het aan op de nieuwe Leidsche Rijn tunnel, aan de zuidzijde grenst het project aan knooppunt Oudenrijn, de kruising met de A12.
Daarnaast vindt groot onderhoud plaats aan De Meernbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal en worden in opdracht van Gemeente Utrecht de Stadsbaan aangelegd en het Marinus van Tyrusviaduct gebouwd.
Ook op de rest van de A2 wordt volop gewerkt aan de verbreding van de weg. De meest actuele situatie staat vermeld op www.rijkswaterstaat.nl/A2