Innovatie | Doorstroming | Duurzaamheid | Partnership | Verkeersregelingen
In de regio Schiphol is een proef gestart waarin vrachtwagens voor het eerst met verkeerslichten communiceren via het 4G netwerk van KPN. Dat is een primeur. Elke dag rijden er duizenden vrachtwagens van en naar het gebied. Het voorkomen van onnodig afremmen en optrekken van vrachtwagens zorgt voor minder uitstoot, minder vertraging, minder brandstofkosten en betrouwbaardere reistijden. In de proef werkt de provincie Noord-Holland samen met KPN, VolkerWessels onderneming Vialis, Dynniq, FloraHolland, Rietveld, Dobbe transporten het Rijksprogramma Beter Benutten.
In de proef wordt de timing van verkeerslichten afgestemd op naderende vrachtwagens. Wanneer de chauffeur het verkeerslicht nadert, communiceert zijn vrachtwagen met het verkeerslicht voor hem. Dit gebeurt door middel van berichten met de locatie van de vrachtwagen dat wordt uitgezonden naar het centrale systeem van Vialis. Op basis van de locatie van de vrachtwagen wordt een prioriteitsaanvraag verstuurd naar de VRI met daarin de positie en snelheid van de vrachtwagen. Hierna wordt er een berekening gemaakt op welk moment de vrachtwagen het verkeerslicht zal passeren en de on-board unit geeft de chauffeur een snelheidsadvies zodat hij niet hoeft te stoppen. Ondertussen past het verkeerslicht de groentijd, indien nodig en mogelijk, aan zodat de vrachtwagen veilig en zonder te stoppen het kruispunt kan passeren.
Het gebied rond Schiphol leent zich goed voor een proef om vrachtwagens beter door te laten rijden. Er rijden veel vrachtwagens en er zijn veel provinciale wegen met verkeerslichten. Innovatie in nieuwe technologie in de vrachtwagens en in de software die het verkeerslicht bestuurt, bieden nieuwe mogelijkheden. Techniek waarbij vrachtwagens langer groen krijgen bij verkeerslichten is niet nieuw in Nederland, bijvoorbeeld speciale lusdetectie, radar en communicatie tussen vrachtwagen en verkeerslicht via lokale wifi.
Om de communicatie tussen vrachtauto en verkeerslicht accuraat en tijdig te laten verlopen is een betrouwbaar communicatiemedium nodig. In de proef wordt gebruik gemaakt van het 4G netwerk van KPN. Doordat het 4G netwerk landelijk dekkend is, kunnen vrachtauto’s niet alleen in de regio Schiphol, maar ook in de rest van Nederland nauwkeurig gevolgd worden. Met een vertragingstijd van slechts enkele tientallen milliseconden is de communicatie tussen verkeerslicht en vrachtauto bijna real-time.
In de proef zijn twee verkeerslichten voorzien van nieuwe software. Dit aantal kan eenvoudig uitgebreid worden naar andere kruispunten. Het aantal vrachtwagens dat is uitgerust met de on-board unit kan eveneens gemakkelijk uitgebreid worden, ook naar andere vervoerders. Het systeem kan ook worden toegepast in andere voertuigen, zoals bussen en taxi’s. Bovendien worden Europese standaarden toegepast die met de auto-industrie zijn vastgesteld, zodat de toepassing ook internationaal gebruikt kan worden.
De provincie Noord-Holland bereidt zich voor op nieuwe ‘Smart Mobility’ ontwikkelingen zoals slimme infrastructuur die communiceert met de auto en de zelfrijdende auto. In deze nieuwe rol ontwikkelt en onderzoekt de provincie bijvoorbeeld verkeerslichten, verkeerscentrale en wegontwerp voor deze intelligente auto, die zelf (real time) informatie levert over de situatie op de weg over incidenten, filevorming en de staat van de weg. Ook onderzoekt de provincie wat dit betekent voor de auto- en weggebruikers en haar rol als wegbeheerder en beleidsmaker in de toekomst. Het programma Smart Mobility Schiphol van de provincie Noord-Holland is bedoeld om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van slimme mobiliteit in Nederland. Hierbij richt de provincie zich op praktijktesten op de provinciale wegen rondom Schiphol met een focus op verkeerslichten. Een van de praktijktesten is de communicatie tussen vrachtwagens en verkeerslichten.
De praktijkproef met slimme vrachtwagens bij Schiphol maakt onderdeel uit van het landelijk investeringsprogramma Beter Benutten van het ministerie van IenM. In de Metropoolregio Amsterdam nemen bedrijfsleven, Rijk, regionale en lokale overheden onder deze noemer vóór 2018 ruim 30 maatregelen om de reistijd op de drukste knelpunten in de spits te verbeteren met 10 procent.
De MRA is ook betrokken bij het Partnership Talking Traffic. Binnen dit Partnership werkt het ministerie van IenM samen met de twaalf regionale overheden uit Beter Benutten en een twintigtal marktpartijen uit de verkeersindustrie, telecom-, internet- en automatie sector, aan de ontwikkeling van innovatieve verkeerstoepassingen. Onderdeel hiervan is de ontwikkeling en landelijke introductie van intelligente verkeersregelinstallaties die mogelijkheden bieden om verkeersstromen te optimaliseren en zo de doorstroming en verkeersveiligheid te verbeteren. Doel is om voor het eind van dit jaar de eerste 1250 VRI’s (een kwart van het totale aantal VRI’s in Nederland) aan te passen naar iVRI's, verspreid over het hele land, met name op de drukste kruispunten. De komende jaren volgt dan de rest.
In de proef ‘Slimme vrachtwagens in de regio Schiphol’ wordt hiermee voor het eerst op uitgebreide schaal op de openbare weg getest.
Voor meer informatie, zie www.beterbenutten.nl/MRA en www.beterbenutten.nl/talking-traffic