icon-arrow-right
Home Slimme ogen op de weg

Slimme ogen op de weg

Innovatie | Veiligheid | Partnership

Op het kruispunt van de N237 en de N238 bij Huis ter Heide gebeuren relatief veel ongevallen. Na een ongeval is het van belang dat zo snel mogelijk wordt gereageerd. Niet alleen vanwege de doorstroming van het verkeer, maar ook voor de veiligheid van alle weggebruikers. Het is dan ook niet toevallig dat de Provincie Utrecht juist op dit kruispunt wil onderzoeken welke detectie mogelijk is met bestaande of te vervangen observatiecamera’s. In de pilot, die Koninklijke VolkerWessels onderneming Vialis samen met Hyrde en Parquery uitvoert, wordt intelligentie toegevoegd aan de camerabeelden om uiteindelijk de veiligheid te verbeteren. De geslaagde test, waarbij eind juni veel vrijwilligers en belanghebbenden aanwezig waren, biedt vertrouwen voor de verdere ontwikkeling van het onderzoek.

Mockup IPC_2.png

Betrouwbaar inzicht

Met het onderzoek zet Vialis voor de Provincie Utrecht slimme camera’s én slimme sensoren in, die beelden analyseert om de weginspecteurs te ondersteunen bij incidentdetectie. Op deze manier worden triggers van afwijkend gedrag betrouwbaarder. De techniek biedt aanvullende mogelijkheden voor verkeersinformatie. Er ontstaan betrouwbare kentallen over fietsers, voetgangers en zwaar verkeer. “Ook voor ongeregelde kruispunten en rotondes is de techniek toepasbaar” vertelt Bert Batenburg, contractmanager van de Provincie Utrecht. “Met de huidige technieken is het moeilijk betrouwbare gegevens te leveren. Door deze nieuwe manier van data verzamelen en incidentdetectie is het mogelijk het beleid aan te passen en de wegen veiliger te maken.”

Slim samenwerken

Vialis heeft met Hyrde en Parquery een vooruitstrevend algoritme ontwikkeld. Hiervoor zijn scherpe camerabeelden van Axis Communications gebruikt. Het algoritme genereert real-time triggers en verzamelt data over het verkeer op het kruispunt. Volledig volgens de AVG privacywetgeving omdat beelden worden omgezet naar codes en op die manier worden uitgeleverd.

 

Om het algoritme snel te laten ‘leren’, zijn een aantal situaties gesimuleerd. Een botsing tussen auto’s, een auto op het fietspad, stilvallen in de middenberm, stilstaan op het midden van het kruispunt. Het moet allemaal gedetecteerd worden. Ook is het gelukt om een model te bouwen om ‘bijna’ ongelukken te kunnen herkennen. Waardevolle informatie voor beleidsmakers om besluiten op te kunnen baseren.

Afbeelding4_3.jpg

Geslaagde test

Circa 35 testpersonen waren eind juni aanwezig om onder begeleiding van professionele weginspecteurs (veiligheid voor alles) meerdere scenario’s te testen. Zo ging een groep van 20 fietsers vanuit de fietsersbond op pad om in verschillende samenstellingen en via verschillende routes het kruispunt te benaderen. Hierdoor kon het tellen van fietsers goed beoordeeld worden. Een zestal personenauto’s/busjes heeft vervolgens alle triggers getest door onder andere in de berm, op het fietspad en op het kruisingsvlak te gaan staan.In het regiecentrum werden het algoritme en het dashboard gemonitord.

Bruikbare conclusies

Op basis van een eerste analyse kan worden vastgesteld dat alle triggers succesvol zijn ingezet en dat het dashboard bruikbaar is. Er is voldoende data opgehaald om het algoritme verder te verfijnen en de ontwikkeling af te ronden. De verwachting is dat aan het eind van de zomer een definitieve conclusie gereed is.

 

Een andere belangrijke conclusie is dat er, gezien de enorme hoeveelheid data die beschikbaar komt, nog sterker moet worden gelet op de AVG-richtlijnen. Samen met de opdrachtgever worden hier aanvullende oplossingen voor ingericht.

Grote betrokkenheid

Het bijzondere aan dit, in eerste instantie technisch ingestoken, project is de betrokkenheid van de verschillende disciplines. Niet alleen de weggebruikers zelf, maar ook de weginspecteurs die vaak als eerste bij een ongeval zijn. Ze zijn volledig onderdeel van het projectteam. Die samenwerking maakt deze pilot nu al uniek.

 

Vialis, Hyrde en Parquery danken de Provincie Utrecht en alle vrijwilligers voor hun medewerking en inzet tijdens deze test!

+