Gemeentes, provincies en Rijkswaterstaat investeren continue om doorstroming en veiligheid op het hoofdwegennet te verbeteren. De investeringen zorgen voor een grotere capaciteit van het hoofdwegennet en op termijn tot minder files. De keerzijde is dat het onderliggend wegennet nog zwaarder zal worden belast. Waar tot nu toe de files vooral op het hoofdwegennet stonden, verschuift de verkeersdrukte naar de af- en opritten en de binnensteden. Een nauwe samenwerking tussen verschillende overheidspartijen is van groot belang om tot goed verkeersmanagement te komen en hoofd- en onderliggend wegennet beter op elkaar aan te laten sluiten.
Goed verkeersmanagement vindt zijn meerwaarde bij grensoverschrijdende verkeerssystemen. In de verkeerskundige wereld is het proces om tot deze grensoverschrijdende verkeerssystemen te komen 'gebiedsgericht benutten' genoemd. Samenwerking tussen de verschillende wegbeheerdersorganisaties is hierbij van groot belang. Ook de samenwerking van de verschillende marktpartijen om verkeerssystemen op elkaar aan te sluiten wordt steeds meer onderkend.
Samenwerking en openheid bij alle partijen zorgt voor excellent regionaal verkeersmanagement in de praktijk!