Vialis plaatst Functionele cookies zodat deze website optimaal functioneert. Daarnaast gebruiken we Analytische cookies waarmee we het gebruik van de website meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Geef hieronder uw toestemming voor cookies die wel persoonsgegevens verwerken.
Ik wil gebruikmaken van sociale media koppelingen: hiermee stem ik in met het plaatsen van cookies door social medianetwerken. Ik ben me ervan bewust dat deze netwerken me kunnen volgen en mijn internetgedrag kunnen gebruiken voor andere doelstellingen.
Op 29 november 2012 heeft minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) de nieuwe Ramspolbrug officieel geopend. Tijdens de feestelijke opening noemde zij deze bijzondere brug een ‘icoon van innovatie'. Vialis was verantwoordelijk voor het ontwerp, realisatie en oplevering van de gehele elektrische besturing van de brug en alles wat daarmee te maken heeft, waaronder bijvoorbeeld ook camera's, intercom, bediening van twee bruggen, zonnepanelen en alle datacommunicatie.
Bruggen slaan
'Dit is mijn eerste openingshandeling als minister van
Infrastructuur in kabinet Rutte II. Het motto van dit kabinet is, heel
toepasselijk, ‘bruggen slaan'. Maar de nieuwe Ramspolbrug is geen gewone
brug, het is een icoon van innovatie. De eerste moderne beweegbare
energieneutrale brug in Nederland', sprak de minister.
Energieneutraal
De nieuwe brug werkt energieneutraal. De energie die vrijkomt bij het
afremmen van de beweegbare klep wordt opgeslagen. Daarnaast staan er
320 zonnepanelen op de brug. De brug wekt voldoende energie op voor
eigen gebruik en om nog wat terug te leveren aan het stroomnet.
Om aan te tonen dat het concept elektrotechnisch zou werken, is er
vooraf een complete fabriekstestopstelling (FAT) gemaakt waarbij de
werkelijke situatie is nagebootst. De werking van dit concept is
afhankelijk van de windsnelheid en -richting, waardoor het aantonen in
de werkelijkheid niet aan het toeval kan worden overgelaten."
Hoger en breder
De nieuwe Ramspolbrug is hoger en breder dan de oude brug en hoeft
minder vaak geopend te worden. Dat zorgt ervoor dat zowel het wegverkeer
tussen Kampen en Emmeloord als het vaarwegverkeer veel beter
doorstromen. Schepen tot 13 meter hoog kunnen zonder opening onder de
brug doorvaren. De brug hoeft naar verwachting ruim 75% minder open dan
voorheen.