Vialis plaatst Functionele cookies zodat deze website optimaal functioneert. Daarnaast gebruiken we Analytische cookies waarmee we het gebruik van de website meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Geef hieronder uw toestemming voor cookies die wel persoonsgegevens verwerken.
Ik wil gebruikmaken van sociale media koppelingen: hiermee stem ik in met het plaatsen van cookies door social medianetwerken. Ik ben me ervan bewust dat deze netwerken me kunnen volgen en mijn internetgedrag kunnen gebruiken voor andere doelstellingen.
Binnen de "Combinatie De Utrechtse Tulp" (een samenwerkingsverband van Vialis, KWS, Van Hattum en Blankevoort, Gebr. Van Kessel en Mourik) is onlangs een proef gestart om de veiligheid rond het asfalteren van wegen te verhogen. In de proef wordt gebruik gemaakt van verkeerslichten die op asfalteermachines zijn gemonteerd. De resultaten van de proef met het door Vialis ontwikkelde systeem zijn positief.
Na de proef op de A27/A28 worden in het vervolg alle asfalteermachines
van Mourik, KWS en Gebr. van Kessel blijvend uitgerust met het door
Vialis ontwikkelde systeem en wordt het systeem voortaan op alle
toekomstige projecten gebruikt. De interactie tussen de machinist van
de asfalteermachine en de chauffeur van de vrachtwagen is nu nog meer
gericht op de veiligheid van alle medewerkers rondom het werk, zoals
bijvoorbeeld de asfaltploeg, landmeters en uitvoerders.
Werking
Het op de asfalteermachine gemonteerde verkeerslicht is dusdanig
geplaatst dat de chauffeurs van de met asfalt geladen vrachtwagens het
verkeerslicht te allen tijde kunnen zien. Standaard staat het
verkeerslicht op rood. Zodra de machinist van de asfalteermachine
handmatig de vrijgaveknop van het verkeerslicht indrukt, springt het
verkeerslicht op groen. Bij een groen verkeerslicht wordt de ruimte
tussen de vrachtwagen en de asfalteermachine vrijgegeven en mag de
chauffeur van de vrachtwagen doorrijden naar zijn eindbestemming om te
lossen. Zodra de machinist de knop loslaat springt het sein op rood en
dienen de vrachtwagens direct te stoppen.
De machinist van de asfalteermachine heeft vanuit zijn positie
altijd het beste zicht op de medewerkers rondom zijn werkplek. Hij kan
dan ook het beste beoordelen wanneer de met asfalt geladen vrachtwagen
richting de locatie mag rijden. De machinist zal dit alleen toegestaan
wanneer er zich geen personeel meer bevindt tussen de asfalteermachine
en de vrachtwagen. Alleen dan zal hij het verkeerslicht op groen laten
springen.
Veiligheid
Veiligheid staat bovenaan de prioriteitenlijst van Vialis en daarnaast
streeft Vialis streeft naar een goede, directe verbinding met de
maatschappij waarin we opereren. Zo minimaliseren we de effecten die
onze projecten op de directe (werk)omgeving hebben