In maart jl. ontving Vialis de opdracht van HanzaRailTeam voor deze levering ten behoeve van de bovenbouw van de Hanzelijn. De Hanzelijn is een nieuw 50 kilometer lang spoortracé dat Lelystad en hartje Zwolle met elkaar verbindt. De reistijd tussen deze steden wordt straks ca. een half uur. Hierdoor komen het noorden en noordoosten van Nederland straks qua reisafstand dichter bij de Randstad te liggen. Doel van de aanleg van de Hanzelijn is ondermeer verkorting van de reistijd tussen de Randstad en Zwolle, een betere ontsluiting van Flevoland en ontlasting van de Gooilijn en de Veluwelijn.
In totaal legt het HanzaRailTeam o.a. 45 kilometer dubbelspoor aan; hiervoor is o.a. 167,5 km spoorstaaf, 140.000 dwarsliggers, 1600 bovenleidingmasten, 210 kilometer rijdraad en 470.000 ton steenslag benodigd. Nieuwe stations en diverse kunstwerken (viaducten en tunnels) maken deel uit van het totale project Hanzelijn. De eerste Vialis-leveringen voor de bovenbouw van de Hanzelijn vonden plaats vanaf juni 2010. Van augustus tot december 2010 is ca. 20 km spoor - tot en met station Dronten- voorzien van een beveiligingssysteem (o.a. seinen, spoorstroomlopen, relais- en hoogspanningskasten). De bouw van de spoorbaan duurt tot zomer 2011. Hierna start er een proef- en testperiode van minimaal een jaar.