Vialis plaatst Functionele cookies zodat deze website optimaal functioneert. Daarnaast gebruiken we Analytische cookies waarmee we het gebruik van de website meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Geef hieronder uw toestemming voor cookies die wel persoonsgegevens verwerken.
Ik wil gebruikmaken van sociale media koppelingen: hiermee stem ik in met het plaatsen van cookies door social medianetwerken. Ik ben me ervan bewust dat deze netwerken me kunnen volgen en mijn internetgedrag kunnen gebruiken voor andere doelstellingen.
Home Groen licht voor Utrechtse bussen en noodhulpdiensten
Groen licht voor Utrechtse bussen en noodhulpdiensten
Bestuurders van het openbaar vervoer: ze hebben vaak haast, maar in ieder geval een tijdschema waarop ze moeten rijden. Verkeerslichten die op rood staan vormen een belemmering. De oplossing om met verkeerslichten beveiligde kruisingen veilig en snel te passeren is een prioriteitsregeling. In het verleden werd prioriteit bij verkeerslichten gerealiseerd met behulp van lusgebonden systemen (VETAG, VECOM en SICS), tegenwoordig wordt een meer flexibele en universele systematiek gebruikt: KAR (Korte Afstands Radio). Vialis ontving van de gemeente Utrecht de opdracht om 47 kruispunten in de stad om te bouwen met een KAR-modem. Vanaf mei tot aan het einde van de zomer 2011 zullen alle verkeersregeltoestellen type FR op de verschillende kruispunten worden omgebouwd, waarna er altijd ‘groen licht' zal zijn voor een aanstormende bus. Het systeem wordt dusdanig ingericht dat ook hulpdiensten in de toekomst van de prioriteitsregeling gebruik kunnen maken.
Werking KAR
Het voertuig laat het verkeerslicht via de ether weten waar hij zit
en wat zijn rijsnelheid is. Realtime wordt (met behulp van de
GPS-positie) uitgerekend hoe lang het voertuig erover doet om het
verkeerslicht te bereiken. De verkeersregeling kan dan alvast rekening
houden met het naderende voertuig. Wanneer het voertuig in de buurt van
het verkeerslicht is, geeft het een radiosignaal af, waarna het licht op
het juiste moment voorrang zal verlenen.
Openbaar vervoer dat voorligt op de dienstregeling wordt geen of
weinig prioriteit gegeven. Zo is de prioriteitsverlening nog
efficiënter en hoeft het andere verkeer minder lang te wachten.