Vialis is geen tegenstander van het voorstel van de VVD, maar wijst erop dat het voorspellen van wachttijden in Nederland niet eenvoudig is. Dit komt door de toenemende flexibiliteit van onze regelprogramma's, waardoor dynamisch verkeersmanagement en betere benutting van wegen mogelijk is. Hierdoor zouden ‘wachttijdvoorspellers' voor het autoverkeer minder geloofwaardig kunnen zijn. Verder zal uitgezocht moeten worden of de ‘één seconde rood-geel-waarschuwing' daadwerkelijk een meetbaar effect op de doorstroming heeft. Ook moet, om de verkeersveiligheid te waarborgen, zeker worden gesteld dat de zogenoemde ontruimingstijden (de tijd die nodig is om een kruising/kruispunt vrij te maken van conflicterend verkeer) voldoende zijn. Door genoemde voorwaarden is het vooralsnog twijfelachtig of er (behalve het gevoel van comfort voor de automobilist) veel rendement van de eventuele nieuwe maatregel uitgaat. De eventuele introductie ervan zal in ieder geval intensief moeten worden begeleid, wil de methode positieve uitwerking hebben. Daarnaast is een uniforme toepassing binnen Europa wenselijk.
De VVD gaat de kwestie aankaarten bij minister Schultz (Verkeer). Aptroot hoopt dat nog dit jaar de eerste stoplichten aangepast kunnen worden. "De belangrijkste routes kunnen direct gebeuren, andere plaatsen later tijdens bijvoorbeeld groot onderhoud", zegt het Kamerlid.
Daar waar de discussie rondom de voetbalwedstrijd ‘010' tegen ‘020' afgelopen week een vervolg kreeg, plaatste de...