Ze lijken als twee druppels water op elkaar: de Nelson Mandelabrug in Utrecht en de virtuele variant op de laptop van Marco de Jong, manager Ontwerp bij Vialis. Met een Digital Twin kan hij het ontwerp van iedere brug tot in detail nabouwen, testen en indien nodig aanpassen.
Met een klik op de knop laat Marco het brugdek van de digitale Nelson Mandelabrug in beweging komen. Alles werkt tot in detail gelijk als bij de echte brug. “Een Digital Twin is een exacte replica van een bestaande of nog te bouwen brug”, legt Marco uit. “Het is een compleet gevirtualiseerde 3D omgeving gekoppeld aan de echte besturingssoftware. Het grote voordeel is dat we de brug al kunnen testen nog voordat hij gebouwd of gerenoveerd is. En we kunnen de bedienaars van de klant vast opleiden.”
In de cloud scrolt Marco door de digitale databank met daarin diverse brugstandaarden. Een brug is een brug, zou je denken. Maar niets is minder waar. “De bediening van een fietsbrug is heel iets anders dan een brug met meerdere rijbanen, een fietspad en trottoir”, legt Marco uit. “Zo’n 80 procent van de bediening is gelijk, die overige 20 procent is projectspecifiek. En juist over die 20 procent ontstaan vaak discussies. Vandaar dat we daar de focus op leggen.”
Belangrijkste meerwaarde voor de klant is dat brugbedienaars nog voor de oplevering kunnen oefenen met de nieuwe brug. “Een fietser die nog net onder de slagboom doorrijdt wanneer de brug open gaat. Een storing tijdens het sluiten van het brugdek. Of een camerasysteem dat uitvalt. Als brugbedienaar kom je dagelijks veel situaties tegen, waar je snel op moet reageren”, vertelt Marco. “Met een Digital Twin kunnen we deze ‘noodscenario’s’ alvast oefenen. Zo ga je als bedienaar nooit de bietenbrug op.”
Doel van het Digital Twin-programma is om bugs in de brug vroegtijdig te ontdekken en op te lossen. Marco: “Wanneer er tijdens deze testfase problemen boven komen drijven of de bediening anders dan gewenst werkt, kunnen we meteen aanpassingen doen. We doen dit in de digitale omgeving samen met de klant. Zo kunnen we het ontwerpproces veel strakker inrichten en de validatie van het ontwerp eerder doen. Bovendien voorkomen we storingen tijdens de bouw- en testfase, omdat we problemen al aan de voorkant hebben getackeld. We hoeven dus na de oplevering niet terug naar de tekentafel.”
De Utrechtse Nelson Mandelabrug was de eerste brug waarvoor Vialis een compleet virtueel model ontwikkelde. Deze grote brug naast de Jaarbeurs werd het afgelopen jaar grondig gerenoveerd. Ook realiseerde Van Hattum en Blankevoort samen met KWS Infra een fietspad, dat onder de brug doorloopt. Vrijdag 2 april 2021 was de officiële oplevering.