Vialis plaatst Functionele cookies zodat deze website optimaal functioneert. Daarnaast gebruiken we Analytische cookies waarmee we het gebruik van de website meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Geef hieronder uw toestemming voor cookies die wel persoonsgegevens verwerken.
Ik wil gebruikmaken van sociale media koppelingen: hiermee stem ik in met het plaatsen van cookies door social medianetwerken. Ik ben me ervan bewust dat deze netwerken me kunnen volgen en mijn internetgedrag kunnen gebruiken voor andere doelstellingen.
De Business Unit Verkeerssystemen heeft in een recordtijd een Dynamisch VerkeersMangement systeem (DVM) geleverd aan de gemeente Utrecht. Acht weken na opdracht stond er een compleet systeem op straat te draaien. Een prestatie die alleen door een top samenwerking van een groot aantal afdelingen binnen heel Vialis gerealiseerd kon worden.
Waar gaat het om: in Utrecht wordt de Europalaan, een belangrijke ontsluitingsweg, opgeknapt. Gedurende een halfjaar is daar beperkt verkeer mogelijk, waardoor veel overlast op de omringende wegen wordt verwacht. Op de ingestelde omleidingsroutes en op de nabijgelegen afritten van de A12 zijn zes radar meetpunten neergezet. De meetgegevens worden draadloos (GPRS) verzameld in de ViaContent centrale in Haarlem en via Internet doorgestuurd naar Utrecht. Daar wordt in een nieuw geleverde ViValdi-server een analyse gemaakt van de metingen. Afhankelijk van opgegeven criteria wordt een verkeersmaatregel bepaald voor de Verkeersregelautomaten langs de route. Deze maatregel, bijv. langer groen, wordt via de bestaande centrale verkeerscomputer van Utrecht aan de betreffende verkeersregelaars doorgegeven. Hiervoor moest een aantal systemen en ook VRI's worden aangepast. Op de snelweg worden in geval van file voor de afritten tekstborden aangezet. Het geheel werkt vol automatisch. Als de wegwerkzaamheden hier klaar zijn, is het betrekkelijk eenvoudig om het hele systeem naar een andere locatie te verplaatsen.