In het verleden stond alleen de totale reistijd weergegeven op de DRIP's (Dynamische Route Informatie Panelen) boven de weg. Nu staan naast de reistijd ook de vertragingstijden ten opzichte van de ‘freeflow'-situatie op de DRIP. Hierdoor kunnen de reizigers een betere inschatting maken van hun reis en eventueel een alternatieve route kiezen.
De reistijden op de informatieborden zijn afkomstig van de meetlussen in de weg die onder andere de gemiddelde snelheid van de auto's bijhouden. Deze informatie wordt ook gebruikt voor de actuele verkeersinformatie via radio, internet (www.traphic.nl) en navigatiesysteem.
Na deze eerste implementatie in de regio Utrecht, wordt het CDMS 5.25 de komende maanden uitgerold in de andere verkeerscentrales van Rijkswaterstaat.
Het CDMS wordt door de wegverkeersleiders in de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat bediend. Het CDMS kan echter ook volledig geautomatiseerd functioneren. Het aantal DRIP's in Nederland stijgt snel, niet alleen langs de rijksweg, maar tevens in stedelijk gebied. Het CDMS wordt ook door verschillende gemeenten gebruikt om regionale DRIP's aan te sturen.