Vialis plaatst Functionele cookies zodat deze website optimaal functioneert. Daarnaast gebruiken we Analytische cookies waarmee we het gebruik van de website meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Geef hieronder uw toestemming voor cookies die wel persoonsgegevens verwerken.
Ik wil gebruikmaken van sociale media koppelingen: hiermee stem ik in met het plaatsen van cookies door social medianetwerken. Ik ben me ervan bewust dat deze netwerken me kunnen volgen en mijn internetgedrag kunnen gebruiken voor andere doelstellingen.
Zaterdag 25 juni is de bypass bij de Grevelingensluis officieel geopend door Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat. Naast de bestaande brug is een nieuwe rolbrug (uniek in Nederland) aangebracht, waarover het verkeer kan worden omgeleid. Vialis heeft voor dit project het verkeerssysteem geleverd.
Al vele jaren zorgde de kruising van wegverkeer en scheepvaart bij de Grevelingensluis bij Bruinisse voor lange files en onveilige situaties, zowel op de weg als op het water. In de zomer rijden er per dag ruim 20.000 voertuigen over de brug en gaan vele honderden plezierjachten door de sluis. Voor het in- en uitvaren stond de brug per keer ongeveer 15 minuten open, met een lange file op de N59 tot gevolg. Via de bypass met een tweede brug om de Grevelingensluis kan het weg- en scheepvaartverkeer nu onafhankelijk van elkaar en non-stop worden afgewikkeld en behoort de file bij de brug tot het verleden. De omleiding van het verkeer kan met één druk op de knop in werking worden gesteld. De slagbomen voor de brug gaan omlaag en het verkeer wordt via matrixborden over de bypass geleid. Vervolgens gaat de brugklep omhoog, zodat de schepen kunnen invaren en het schutten kan beginnen. Dankzij de bypass kan het verkeer zonder oponthoud zijn weg vervolgen en hoeft het niet meer te wachten tot de brug weer dicht gaat. Als het nivelleren achter de rug is, wordt de bypassroute weer afgesloten voor verkeer, zodat de rolbrug open kan en de schepen de sluis uit kunnen varen. Ook de afhandeling hiervan gebeurt automatisch. Met lussen meet het systeem of er nog verkeer op de bypass aanwezig is. Als dit niet het geval is, dalen de slagbomen, waardoor de bypass weer is afgesloten voor verkeer. Al eerder heeft Vialis het verkeerssysteem ontwikkeld voor de bypass bij de Zandkreeksluizen. Dit was voor Rijkswaterstaat en de provincie Zeeland aanleiding om de realisatie van het verkeerssysteem bij Bruinisse aan Vialis uit te besteden. Zusteronderneming KWS heeft (m.u.v. de rolbrug) het civiele werk uitgevoerd.