Vialis is hier actief mee bezig. Hiertoe heeft zij onder andere verschillende softwareprogramma's ontworpen om optimale doorstroming in combinatie met milieu-aspecten te realiseren. De doorstromings/milieumodule EnViVer of scenariomanager ViValdi (waarmee beleidsplannen rechtstreeks naar concrete regelscenario's en maatregelen vertaald worden), zijn hier concrete voorbeelden van. Ondanks alle inspanningen die de afgelopen jaren zijn gedaan, zijn we nog niet zover dat we optimaal gebruik kunnen maken van de systemen die op straat staan. De komende jaren moeten gemeenten, provincies, de rijksoverheid én het bedrijfsleven daarom nog meer samenwerken om de doorstroming en veiligheid op álle wegen te verbeteren. Er moeten overkoepelende systemen komen, de wegbeheerders moeten het eens worden over het te voeren beleid en tenslotte moet er iemand zijn die 24 uur per dag en zeven dagen per week de verkeersmanagementtaken gaat uitvoeren.
Momenteel wordt er intensief gekeken naar de mogelijkheden voor ‘netwerkbreed verkeersmanagement'. Leveranciers maakten tot dusverre onvoldoende gebruik van ‘open' systemen, waardoor afzonderlijke installaties nog niet goed met elkaar communiceren. De eerste concrete stappen hiertoe zijn echter inmiddels gezet. Op 12 mei 2011 tijdens het 9e DVM Symposium presenteerden Vialis, Trinité en de TU Delft het initiatief DVM Exchange voor een Open Standaard voor verkeersmanagement systemen. Tijdens de Intertraffic (27 - 30 maart 2012) willen de initiatiefnemers een eerste, breed gedragen versie van de Open Standaard vastgelegd en demonstreerbaar hebben. Binnen elf maanden dus!