icon-arrow-right
Home Aan de slag met Praktijkproef Amsterdam

Aan de slag met Praktijkproef Amsterdam

Doorstroming | Over Vialis

Hoe kunnen wegkant-maatregelen en in-car systemen zorgen voor een significante afname van de vertraging van het autoverkeer? Dat wordt onderzocht in de Praktijkproef Amsterdam (PPA). Doel is een betere doorstroming van het wegverkeer op het traject Transformatorweg - Basisweg op het bedrijventerrein Sloterdijk. Vialis levert een belangrijke bijdrage met de inzet van de ViValdi Netwerkregelaar.
Logo Vialis
Vooral in de spits heeft deze stedelijke hoofdweg S102 in Amsterdam veel last van verkeersopstoppingen. Via de inzet van Gecoördineerd Netwerkbreed Verkeersmanagement willen de gemeente Amsterdam, de stadsregio Amsterdam, de provincie Noord-Holland en Rijkswaterstaat de doorstroming op deze weg bevorderen.

Ingewonnen data

Voor de Praktijkproef Amsterdam neemt Vialis zeven kruispunten op de S102 op in de Netwerkregelaar. Dit onderdeel van het ViValdi-platform verzamelt data via onder meer de lussen bij de verkeersregelinstallaties (vri's). Op basis van deze realtime informatie worden de vri's op de S102 aangestuurd om ruimte te creëren en op die manier het aantal voertuigverliesuren te beperken.

 

De Netwerkregelaar is een beproefd systeem dat ook wordt ingezet in gemeenten als Groningen, Apeldoorn, Roermond en Amersfoort. Met de inzet van de ViValdi Netwerkregelaar kunnen wegbeheerders bestaande wegkantsystemen als vri's beter benutten.

Vialis breidde de Netwerkregelaar onlangs uit met de DVIS-module van IT&T. Deze voert een kwaliteitscontrole uit over de ingewonnen data. De DVIS-module verrijkt de informatie waar mogelijk en zorgt er zo voor dat de beschikbare informatie zeer betrouwbaar is. Door deze bijzondere samenwerking ontstaat een uiterst effectief en innovatief systeem voor het uitvoeren van netwerkoptimalisatie.

Fasering

Op 1 juli 2013 begint de referentieperiode en moet de ViValdi Netwerkregelaar functioneren. Fase 1 van de PPA start in het eerste kwartaal van 2014.

 

 

Info: Jarno Kunkeler

+